מהי רשלנות רפואית באבחון התקף לב

התקף לב או בעגה המקצועית אוטם שריר הלב, עלול לגרום נזקים חמורים, כולל חלילה מוות. עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר מסבירים מהי רשלנות רפואית באבחון התקף לב ומתי ניתן לתבוע בשל כך פיצוי כספי

מהי ההגדרה של רשלנות רפואית באבחון התקף לב ?

רקמות שריר הלב אחראיות על פעולת התכווצותו של הלב ("פעימת לב"). רקמות אלו זקוקות לאספקת דם רצופה ומתמדת שכן מדובר בשריר שעובד באופן קבוע ושאינו נח לרגע.

אוטם שריר הלב או בשמו בקרב הציבור "התקף לב", הוא מצב בו עקב חסימה של אחד מעורקי הלב (העורקים הכליליים), נגרמת הפרעה באספקת הדם אל הלב. במידה שהחסימה לא נפתחת במהירות (באמצעות תרופות ו/או צנתור או ניתוח), עלול להיגרם נזק בלתי הפיך ללב. דום לב, נזקים מוחיים ומוות, הם רק חלק מהסיכונים של מצב חירום רפואי זה.

מבחינת הדין, בכל אותם מקרים בהם בשל אי נקיטת רמת מיומנות או מידת זהירות סבירות, לא אובחן כי המטופל לוקה באוטם שריר הלב, הרי שמדובר בהתרשלות. במידה שבשל ההתרשלות נגרם למטופל נזק, ניתן לתבוע בשל כך פיצוי כספי בעילה של רשלנות רפואית.

כמו הרבה מצבים רפואיים אחרים, גם התקף לב בדרך כלל אינו צץ משום מקום- בדרך כלל אדם שחווה התקף לב, חווה לפני כן אירועים של כאבי חזה או תסמינים אחרים העלולים ללמד על הפרעה חולפת או זמנית באספקת הדם ללב. מצבים אלו נחשבים לנורה אדומה המצריכה בירור, בדרך כלל מיידי.

גם אדם שנמצא בסיכון להתקף לב, כגון מי שיש לו סיפור משפחתי של התקף לב בגיל צעיר אצל אחד מהוריו ו/או אחיו, כמו גם מי שלוקה בגורמי סיכון להתקף לב כגון: עישון, סכרת, כולסטרול גבוה ועוד – אדם שכזה צריך לקבל טיפול מניעתי להתקף לב על ידי איזון גורמי הסיכון ובכל מקרה צריך להתייחס אליו בזהירות יתרה, בשל העלייה בסיכון לאור נתוניו, ללקות בהתקף לב.

כיום יש בידי הרפואה אמצעים רבים אשר יכולים לאפשר מניעה של התקף לב או מניעה של נזק בלתי הפיך ללב במצב של אוטם שריר הלב, כגון: ביצוע בדיקת אק"ג ו/או אקו לב במצבים שונים, ביצוע צנתור אבחוני של עורקי הלב, ביצוע הרחבת עורקים במידה שנצפתה חסימה המחייבת הרחבה באמצעות בלון ו/או סטנט קבוע ו/או ניתוח לב פתוח (מעקפים), מתן טיפול מונע בתרופות כגון אספירין ואיזון גורמי סיכון כגון כולסטרול, יתר לחץ דם וסכרת, על ידי תרופות ודיאטה מתאימה.

דוגמאות למקרים העשויים להיחשב לרשלנות רפואית באבחון התקף לב

אי אבחון בזמן של התקף לב או של מצב שעלול להוביל להתקף לב, לרבות גורמי סיכון של מטופל ללקות בעתיד בהתקף לב אלמלא יטופל בהתאם, עשוי להוות רשלנות רפואית באבחון התקף לב.

מבחינה משפטית, קיימת חובה על הרופאים להיות ערים לאפשרות של מצב רפואי מסכן חיים כמו התקף לב ולקחת אותו בחשבון בעת ביצוע בירור לחולה המציג סימפטומים ו/או סימנים העלולים לרמז על התקף לב בפתח או בפועל. גם אם הסבירות להתרחשותו של התקף לב נמוכה, קיימת חובה לברר החשד, מאחר שמדובר במצב רפואי מסוכן במיוחד.

להלן מספר דוגמאות למקרים העשויים להיחשב רשלנות רפואית באבחון התקף לב*:

  • התעלמות מסימפטומים שחולה מתלונן עליהם, העלולים ללמד על התקף לב בפתח או בפועל, כגון – תעוקת חזה במנוחה ו/או במאמץ.
  • אי הפנייה למיון לבירור מיידי בחשד להתקף לב, של מטופל עם גורמי סיכון המתלונן על כאבי חזה מתאימים.
  • אי ביצוע אק"ג לחולה המתלונן על כאבי חזה ללא סיפור מסביר.
  • פענוח שגוי של בדיקת אק"ג.
  • אי ביצוע בדיקת אנזימי טרופונין במקרה של חשד להתקף לב.
  • אי מתן טיפול תרופתי לאיזון גורמי סיכון להתקף לב.
  • אי ביצוע בדיקת ארגומטריה, לחולה הסובל מכאבי חזה במאמץ.
  • שיהוי בביצוע צנתור לחולה עם התקף לב.
  • איחור של גורמי הצלה כמו מד"א בפינוי חולה עם התקף לב לחדר המיון.
  • אי הענקת טיפול רפואי מיידי לאסיר החווה התקף לב בין כותלי בית הסוהר.

*מדובר ברשימה חלקית ויכולים כמובן להיות מקרים נוספים של רשלנות רפואית באבחון ובטיפול באוטם שריר הלב.

התלונות לא זכו לבירור והחולה חווה התקף לב- קרא/י על המקרה

כתבה בידיעות בנושא איחור באבחון התקף לב
תביעה על רשלנות באבחון התקף לב

מהו הפיצוי בשל רשלנות רפואית באבחון התקף לב ?

גובה הפיצוי במקרים של רשלנות באבחון התקף לב תלוי בשתי שאלות מרכזיות- היקף הפגיעה שנגרמה למטופל בשל הרשלנות ונתוניו האישיים של המטופל. באופן כללי ועקרוני, ככל שהנזק גדול יותר והמטופל צעיר ומשתכר יותר, כך הפיצוי שייפסק יהיה גבוה יותר.

בצורה גסה ניתן לומר שהפיצויים במקרים אלו נעים בטווח שבין מאות אלפי שקלים למיליוני שקלים- כאמור כל מקרה לגופו על סמך נסיבותיו.

להרחבה על פיצויים בשל רשלנות בהתקף לב – לחצ/י כאן

600,000 ש"ח פיצוי בשל רשלנות באבחון בהתקף לב >

מהי רשלנות רפואית באבחון מחלות ? כמה מילים מעו"ד אביחי דר

קישורים רלבנטיים:

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים בעת השימוש באתר.
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן