רשלנות רפואית בהריון

עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר מסבירים מהי רשלנות רפואית בהריון, מה הפיצוי בתביעה לפיצויים בשל רשלנות רפואית בהיריון וכמה זמן נמשך ההליך עד הפיצויים, מתי חלה התיישנות בתביעות אלו ומהן הוצאות המשפט ושכר הטרחה של עורך דין בתביעת רשלנות רפואית בהריון – זאת וכל מה שחשוב לדעת על תביעת רשלנות רפואית בהריון בשורות הבאות

מה זה רשלנות בהריון ?

100 שניות על רשלנות רפואית בהריון ולידה מאת עורך דין אביחי דר 

החוק לא מתייחס מפורשות לרשלנות רפואית בהיריון, אלא קובע מבחנים כלליים ביחס לרשלנות של כלל בעלי המקצוע השונים, כולל אנשי רפואה (רופאים, אחיות, מיילדות וכיוצא בזה). לפי לשון החוק כל אדם ש"במשלח יד פלוני לא השתמש במיומנות, או לא נקט מידת זהירות, שאדם סביר ונבון וכשיר לפעול באותו משלח יד היה משתמש או נוקט באותן נסיבות", נחשב רשלן.

ככל שמדובר בהריון ולידה, סטייה מרמת טיפול סבירה במהלך ההריון תיחשב לרשלנות רפואית בהריון, ותזכה בפיצויים בגין הנזקים שנגרמו בשל כך לאם ולעובר/תינוק.

השאלה האם רמת הטיפול בהריון הייתה סבירה, מוכרעת על ידי בית המשפט, לאחר בחינת ראיות שמוצגות בפניו בהליך התביעה. ראיות אלו כוללות בראש ובראשונה חוות דעת של רופאים מומחים למיילדות וגינקולוגיה, וגם נהלים והנחיות של איגודים מקצועיים, קווים מנחים (guide-lines), ספרות מקצועית רלוונטית ועוד.

לפעמים הרשלנות בהריון היא "רשלנות אדמיניסטרטיבית" ולא עניין רפואי "טהור", כמו במקרים של חוסר מעקב אחר תוצאות בדיקות שנעשו בהריון או אי מסירת מידע לאישה ההרה על קיומן של בדיקות שניתן לבצע במהלך מעקב ההיריון כדי לוודא שהעובר בריא ושההריון תקין.

מקרים שכיחים של רשלנות רפואית בהריון

  • אי אבחון מומים או מחלה גנטית בהריון (הולדה בעוולה):

החמצה של מום בסקירת מערכות, התעלמות מממצאים שונים בבדיקות ההריון השונות (חלבון עוברי, שקיפות עורפית, סקירת מערכות וכו'), אי הפניה לבירור גנטי נדרש (דיקור מי שפיר, צ'יפ גנטי, אקסום), אלו ועוד מקרים של אי גילוי מומים מולדים ומחלות גנטיות בעובר, עשויים להוות רשלנות בהריון ולזכות בפיצוי כספי במסגרת תביעת "הולדה בעוולה".

גם אי מסירת מידע רלבנטי לאישה הרה בדבר בדיקות שניתן לעשות במסגרת ציבורית ופרטית, כדי לוודא בריאות העובר, גם כשאין כל חשד לבעיה בעובר (בדיקות סקר), כמו שקיפות עורפית ובדיקת אקסום, עשוי להקים עילת תביעה בשל הולדה בעוולה, אם נולד עובר עם ליקוי שניתן היה לאתר במסגרת הבדיקות שלא דווח עליהן לאישה במעקב ההריון.

תביעות הולדה בעוולה הן מן הגבוהות מבין תביעות הרשלנות הרפואית השונות ומזכות בפיצויים של מיליוני שקלים.

לחצ/י למידע נוסף על האפשרות לתבוע פיצויים במקרה של לידת ילד פגוע בתביעת הולדה בעוולה
  • אי מניעת לידה מוקדמת

בידי הרפואה ישנם כלים לזהות סיכון של אישה ללידה מוקדמת ולטפל בה כדי למנוע פגות קיצונית ונזקים העלולים להתלוות לכך, כמו שיתוק מוחין (CP). בין אם מדובר בסיכון ידוע מראש, כמו במקרים של אישה שילדה לידה מוקדמת בעבר ובין אם מדובר בסיכון שמתגלה לראשונה במהלך ההריון, כמו קיצור מוקדם של צוואר הרחם, אי הענקת טיפול במטרה למנוע התממשות הסיכון ללידה מוקדמת, עשוי להיחשב לרשלנות בהריון ולזכות בפיצויים כספיים בגין נזקי הפגות.

מיליוני שקלים פיצוי בשל לידת פגית עם נזק מוחי (סיפי)
  • עיכוב ביילוד מוקדם במצבים מסכני חיים לאם ולעובר

רעלת הריון מתקדמת, זיהום במי השפיר (כוריואמניוניטיס), האטה בהתפתחות העובר ברחם (IUGR) , אספיקציה (תשניק) הגורם למצוקה עוברית, אלו ועוד, עשויים לחייב סיום מיידי של ההריון על ידי השראת לידה או ניתוח קיסרי, על מנת למנוע נזקים לאם או לעובר. אי זיהוי מצבים אלו, כמו גם טיפול בהם בצורה שגויה, עשוי להיחשב לרשלנות רפואית ולהצדיק תביעה לפיצויים בגין נזקים שנגרמו בשל כך.

  • תביעה עבור פטירת עובר ברחם

פטירת עובר ברחם אימו עשויה להצדיק תביעה לפיצויים, אם ניתן היה לזהות סימנים מקדימים לאירוע הפטירה, כמו מצוקה עוברית. במסגרת תביעה זו זכאים הורי העובר שנפטר לפיצויים בגין אובדן ההריון, רובם בשל הכאב והצער שבדבר. ככל שמדובר בהריון יותר מתקדם, כך הפיצוי שייפסק יהיה בדרך כלל גדול יותר.

התיישנות רשלנות רפואית בהריון – עד מתי אפשר לתבוע ?

במקרה של נזקים שגרמה הרשלנות לאישה ההרה, ניתן לתבוע על כך בתוך 7 שנים מיום האירוע בהריון שגרם לנזק.

במידה שמדובר ברשלנות שגרמה נזקים לעובר/תינוק, ניתן לתבוע בשל כך עד הגיעו של היילוד לגיל 25 – 7 שנים מהגיעו לגיל 18.

במקרה שהרשלנות היא בכך שלא זוהו מומים מולדים בעובר או תסמונת גנטית (תביעות הולדה בעוולה), עילת התביעה היא של ההורים ולא של הילד, ולכן תקופת ההתיישנות בתביעות הולדה בעוולה היא עד 7 שנים מיום הלידה.

מה העלויות של תביעת רשלנות רפואית בהריון ?

עיקר ההוצאה עבור תביעת רשלנות רפואית בהיריון, היא עבור חוות דעת של רופא מומחה, בדרך כלל רופא נשים. עלות חוות דעת כזו נעה בטווח שבין 15,000 ל-25,000 ש"ח. לפעמים יש צורך ביותר מחוות דעת אחת לצורך התביעה. ניתן לקבל בתנאים מסוימים מימון חיצוני לעלויות אלו עם התחייבות להחזר ההוצאה רק במידה שזוכים בתביעה.

שכר טרחת עורך דין בתביעות רשלנות רפואית בהריון משולם אך ורק אם מתקבל פיצוי. גובה שכר הטרחה הוא באחוזים מהפיצוי ונע בטווח שבין 20% ל-30%.

מה גובה הפיצויים בתביעות רשלנות רפואית בהריון ?

הפיצויים בתביעת רשלנות רפואית בהיריון ולידה תלויים בהיקף הנזקים שנגרמו בשל הרשלנות. מכיוון שמדובר בדרך כלל בתחום זה בנזקים חמורים כמו תסמונות גנטיות או שיתוק מוחין, מדובר בפיצויים של מיליוני שקלים.

*על סכום הפיצוי לו זכאי התובע שזכה בתביעתו, מתווסף סכום נוסף בגין עלות שכר טרחת עורך דין, אגרה והוצאות המשפט בהן נשא התובע במסגרת התביעה.

קרא/י על פיצויים שהשגנו בתביעות

כמה זמן לוקח לקבל פיצוי בתביעת רשלנות רפואית בהריון ?

בדרך כלל בתוך 3-5 שנים מתחילת העבודה על התביעה, מגיע הפיצוי, ברוב המכריע של המקרים – במסגרת הסכם פשרה.

לחצ/י לתביעות רשלנות רפואית בהריון ולידה בטיפולנו

מתי מומלץ לפנות לייעוץ עם עורך דין ?

במקרים של הריון שהסתיים עם נזק לאם או לעובר/תינוק, מומלץ לפנות לייעוץ עם עורך דין המתמחה בתביעות רשלנות רפואית בהריון.

נותרו לך שאלות בנושא ? היכנס/י לדף למגוון תשובות לשאלות שכיחות על רשלנות רפואית בהריון !

 

לחצ/י לשאלות ותשובות בנושא רשלנות רפואית בהריון

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן