פיצויים במקרים של רשלנות רפואית בהריון

רשלנות רפואית במהלך ההיריון עלולה לגרום נזקים לעובר ו/או לאישה ההרה. מהם המקרים השכיחים של רשלנות רפואית בהריון, כיצד מחשבים הפיצויים במקרים אלו ומהו הפיצוי הצפוי בתביעה בשל רשלנות בהריון – עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר מסבירים

מתי זכאים לפיצויים בשל רשלנות רפואית בהריון ?

תנאי הכרחי לקבלת פיצויים בתביעת רשלנות רפואית בהריון הוא הוכחה של רשלנות שגרמה לנזק. הרשלנות יכולה להיות של כל אחד מהגורמים שהיו מעורבים במעקב ההיריון של האישה ההרה ו/או בטיפול בה. מבחינת הדין, במידה שבשל רמת מיומנות ו/או מידת זהירות בלתי סבירות, נגרמו נזקים לעובר ו/או לאישה ההרה, קמה זכות לתבוע פיצויים בשל כך.

מגוון הנסיבות העשויות להוות עילה לתביעת פיצויים בשל רשלנות בהריון רחב למדי. הרשלנות יכולה להתרחש עוד לפני ההתעברות עצמה, כמו למשל במקרים בהם לא נעשה ייעוץ גנטי טרום הריון, בנסיבות המצריכות זאת (כמו למשל נישואי קרובים). באופן דומה, הרשלנות יכולה להתרחש גם בעת טיפולי הפריה מלאכותית, עוד קודם להריון – כמו למשל בהליכי PGD (אבחון גנטי טרום השרשה).

הרשלנות הרפואית יכולה להתרחש במהלך מעקב ההריון עצמו, למשל בשל אי ביצוע בדיקות נדרשות, כמו גם ביצוע בדיקות ברמת מיומנות ירודה או התעלמות מסימנים/סימפטומים המחשידים בבעיה רפואית אצל האישה ההרה ו/או עוברה.

בכל הקשור לרשלנות במהלך מעקב ההריון, מוטלת חובה על רופא הנשים המבצע מעקב הריון, ליידע האישה ההרה על קיומן של בדיקות אשר נועדו לוודא בריאות העובר והתפתחותו ברחם. הפרת חובה זו עשויה היא כשלעצמה להוות עילה לתביעת פיצויים (במסגרת תביעת הולדה בעוולה).

רק במידה שבית המשפט מתרשם כי בשל רשלנות בהריון נגרמו נזקים לעובר ו/או לאישה ההרה, עובר הוא לבחון את היקף הנזקים וגובה הפיצויים שישולמו.

איך מחשבים הפיצויים בשל רשלנות בהריון ?

כאמור, במידה שבית המשפט מתרשם כי בשל רשלנות בהריון נגרמו נזקים לעובר ו/או ליולדת, עובר הוא לבחון את היקף הנזקים שנגרמו בשל הרשלנות. מטבע הדברים, נזקי הריון לאישה ההרה ו/או לעוברה עלולים להיות חמורים מאוד. בתוך אלו ניתן למנות את המקרים השכיחים שלהלן:

  • לידת ילד בעל מום מולד ו/או סינדרום גנטי שלא אובחנו במהלך ההריון בשל רשלנות (זהו מקרה מיוחד בו נטען שאילולא הרשלנות היו מגלים המום/סינדרום ומפסיקים ההריון – נקרא תביעת הולדה בעוולה)
  • נזקים ליילוד בשל עיכוב בהתפתחות התוך רחמית ואי חילוצו בזמן
  • נזקים ליולדת ו/או לעוברה בשל היפרדות שלייה
  • נזקי פגות בשל לידה מוקדמת
  • מות עובר ברחם אימו
  • נזקים לאישה ההרה ו/או לעוברה בשל סכרת הריון, זיהום, חשיפה לחומרים/מצבים המסכנים האישה ההרה או העובר.

*מדובר ברשימה חלקית.

לאחר שבית המשפט קובע האם הנזקים שנגרמו לאישה ההרה ו/או לעוברה הינם תוצאה של הרשלנות שהתרחשה בהריון, עובר הוא לשלב שומת הנזק והפיצויים. באופן עקרוני, מה שיקבע את גובה הפיצוי בתביעה הוא היקף הנזק שנגרם והשלכותיו, לצד נתוני הנפגע. בדרך כלל, ככל שהנזק הרפואי גדול יותר, כך הפיצוי שייפסק יהיה גבוה יותר.

באופן כללי ועקרוני זכאי הנפגע, בין אם זה היילוד ובין אם זו האישה ההרה (או שניהם), לקבל פיצויים בגין הרכיבים הבאים:

  • גריעה מכושר ההשתכרות בעבר ובעתיד
  • צרכי ריפוי ושיקום, לרבות עבור מטפלים סיעודיים, ליווי ועזרה במשק הבית
  • התאמת דיור
  • צרכי ניידות
  • הוצאות אפוטרופסות
  • כאב וסבל וקיצור תוחלת חיים

*מדובר ברשימה חלקית בלבד. הוכחת הנזק תלויה בהצגת ראיות מתאימות.

בכל הקשור לנזקים של האישה ההרה, אזי כישוריה ונתוניה לפני האירוע, כגון רמת שכרה ותפקודה לפני האירוע הרשלני והופעת הנזקים, יכתיבו את גובה הפיצויים שייפסקו לה, בשל הרשלנות. יחד עם זאת, בכל הקשור לנזקי היילוד, בשל אי הוודאות הכרוכה בשאלה מה צופן העתיד לרך הנולד, קבעו בתי המשפט עם השנים מספר כללים והנחות עבודה במטרה לסייע בשומת נזקי קטינים [להרחבה על אופן חישוב הפיצויים בתביעות רשלנות רפואית של קטינים לחצ/י כאן].

הזכות לפיצויים בשל לידת ילד בעל מום - תביעת הולדה בעוולה- לחצ/י למידע >

מהם סכומי הפיצויים הנפסקים בשל רשלנות רפואית בהריון ?

סכומי הפיצויים בתביעות אלו תלויים כאמור בנתוניו של כל מקרה ומקרה. לא דומה מקרה של נזק קשה וחמור למקרה של נזק קל או חולף. להלן רשימה חלקית של תביעות רשלנות רפואית בהריון בהן טיפלנו לצד סכומי הפיצויים שנפסקו בהן:

בשורה התחתונה

רשלנות רפואית בהריון עלולה לגרום נזקים לאישה ההרה ו/או לעוברה. הרשלנות יכולה להתרחש בכל אחד משלבי ההריון ואפילו עוד בשלב שלפני ההתעברות עצמה.

מטבע הדברים, רשלנות בהריון עלולה להיות כרוכה בנזקים חמורים לאישה ההרה ו/או לעוברה.

היקף הפיצויים במקרים אלו תלוי בהיקף הנזק שנגרם לאישה ההרה ו/או לעוברה. בדרך כלל, מטבע הדברים, מדובר בנזקים קשים שילוו את היילוד למשך כל ימי חייו, כמו למשל במקרים של רשלנות שגרמה ללידת ילד עם מומים מולדים או נזק מוחי. על התובע-הניזוק להוכיח מהו הנזק שנגרם כתוצאה מהרשלנות בהריון ומהן השלכותיו על התפקודים השונים של התובע-הניזוק.

בשונה מחישוב הפיצוי במקרה של אישה הרה שניזוקה מרשלנות בהריונה, חישוב הפיצויים בשל נזקי הקטין שנפגע מרשלנות בהריון, מתבסס בעיקר על חזקות ונתונים סטטיסטיים.

על פי רוב, הפיצויים בתביעות רשלנות רפואית בהיריון הם מהגבוהים שבתביעות הרשלנות הרפואית בכלל. את היקף הנזקים יש להוכיח בפני בית המשפט בראיות מתאימות.

איך לבחור נכון עורך דין לתביעת רשלנות רפואית ?

לחצ/י לקריאת ההמלצות לבחירה נכונה של עורכי דין לרשלנות רפואית

מידע וקישורים רלבנטיים:

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים בעת השימוש באתר.
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן