פיצוי בשל רשלנות רפואית בלידה

לעתים לידות מסתבכות וכתוצאה מכך נולד תינוק פגוע או נגרמים נזקים ליולדת. עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר מסבירים על הזכות לפיצויים בשל רשלנות רפואית בלידה – מתי מגיע פיצויים במקרים של נזקים סביב הלידה, מהם הפיצויים שנפסקים לילוד בשל נזק מרשלנות בלידה ומהם הפיצויים במקרים אלו ליולדת שניזוקה בלידה 

מתי מגיע פיצויים במקרים של נזק סביב הלידה ?

על מנת שניתן יהיה לקבל פיצויים בשל נזקים שנגרמו סביב הלידה, יש להוכיח כי מדובר בתוצאה של רשלנות רפואית בלידה. על מנת להוכיח זאת יש לשכנע את בית המשפט בראיות המתאימות, כי נזקי הילוד ו/או היולדת נגרמו בשל כך שלא נקטו במידת זהירות ו/או רמת מקצועיות סבירות.

רשלנות סביב הלידה יכולה להסתיים עם נזקים ליילוד. בדרך כלל מדובר בנזקים קשים, נזקים מוחיים חמורים כתוצאה מעיכוב בחילוץ ילוד הלוקה במצוקה עוברית או נקיטה בטכניקת לידה רשלנית וגרימת שיתוק ע"ש ארב, למשל.

רשלנות סביב הלידה יכולה להסתיים עם נזקים ליולדת, כמו למשל במקרה של רשלנות בניתוח קיסרי או בלידת ואקום.

המשותף למקרי נזק בלידה לתינוק וליולדת הוא שכדי שניתן יהיה לקבל פיצוי, צריך להוכיח שמדובר בתוצאה של רשלנות ושאילולא הרשלנות הנזק לא היה קורה. נקודה משותפת נוספת למקרים אלו היא שבשניהם מה שיכתיב את גובה הפיצוי בסופו של דבר הם נתוני המקרה – היקף הפגיעה שנגרמה בשל הרשלנות בלידה לצד זהות הנפגע, נתוני הרקע שלו והיקף צרכיו בשל הפגיעה הרשלנית.

מהי רשלנות רפואית בלידה עורך דין אביחי דר מסביר למצלמה

פיצויים לתינוק הילוד בשל רשלנות רפואית בלידה

כאמור, מה שמכתיב את גובה הפיצוי לילוד בשל רשלנות בלידתו, הוא היקף הנזק שנגרם לו. הבעיה היא שבמקרים של רשלנות בלידה, פוטנציאל הנזק לילוד הוא מן הגבוהים שיש – איחור בחילוץ עובר הסובל ממצוקה, כמו גם שימוש בטכניקת לידה אגרסיבית – אלו וגם אלו עלולים להותיר הילוד עם נזקים חמורים, נזקים מוחיים והופעת שיתוק מוחין (CP), נזקים למקלעת העצבים הברכיאלית והופעת שיתוק על שם ארב ועוד.

הפיצויים במקרים אלו אמורים "להשיב המצב לקדמותו", באופן תאורטי כמובן. מעשית, הכוונה לפצות היילוד הפגוע בגין נזקיו מהרשלנות בלידה ולכסות כל צרכיו למשך כל ימי חייו באופן בו על אף נכותו יוכל הוא להתקיים ולהשתלב בחברה ככל שניתן. התרגום המעשי הוא פיצוי כספי עבור כל השלכות הרשלנות על היילוד:

  • פיצוי בשל הוצאות עבור עזרה, ליווי והשגחה. במקרים קשים של צורך בהשגחה וטיפול יכול להגיע סכום הפיצוי החודשי אפילו עד 20,000 ש"ח למשך כל החיים.
  • פיצוי עבור אובדן כושר השתכרות- במקרים של אובדן כושר השתכרות, יפוצה הנפגע לפי הפסד שכר חודשי בגובה השכר הממוצע במשק, למשך כל שנות העבודה (מגיל 21 ועד גיל 67).
  • פיצוי עבור עלות הוצאות רפואיות, פארא רפואיות ואביזרים נלווים- בהתאם להיקף ולעלות שהוכחו.
  • פיצוי עבור עלות התאמת דיור- מוכח על פי רוב באמצעות חוו"ד שמאי מקרקעין.
  • פיצוי בגין הוצאות נסיעה וניידות- מוכח על פי רוב באמצעות חוו"ד מומחה בניידות.
  • פיצוי עבור הוצאות אפוטרופסות (ככל שמדובר בפגיעה המצדיקה מינוי אפוטרופוס).
  • פיצוי בגין כאב וסבל, צער ועגמת נפש, קיצור תוחלת חיים (ככל שהחיים התקצרו)- מדובר בפיצוי בסדר גודל של מאות אלפים ועד מעל מיליון ש"ח במקרים הקיצוניים.

**מדובר ברשימה חלקית ולא ממצה של ראשי נזק פוטנציאליים וכל מקרה לגופו.

כמה כסף פיצויים מקבלים במקרה של נזק לילוד מרשלנות בלידה ?

באופן גס ניתן לומר שמקרים של נזקים חמורים ליילוד סביב הלידה, כגון פגיעות מוחיות וכדומה- מזכים בפיצויים של מיליוני שקלים ובמקרי קיצון – סביב עשרה מיליון שקלים. בעוד המקרים הפחות קשים מזכים בפיצויים של מאות אלפי שקלים- כל מקרה לגופו ועל פי נסיבותיו.

פיצויים ליולדת בשל רשלנות רפואית בלידה

רשלנות בלידה עלולה לגרום גם נזקים ליולדת. בדרך כלל, במקרה של פגיעה בלידה ביולדת, הנזקים קטנים יותר מאשר נזקים מרשלנות בלידה לרך הנולד. יחד עם זאת, לפעמים רשלנות בלידה עלולה לגרום נזקים מוחיים ליולדת ולהסתיים חס ושלום במוות. אולם אלו מקרים נדירים ובדרך כלל, כאמור, נזקי היולדת בשל רשלנות בלידה מתבטאים בפגיעה באיברי הרבייה, ברחם, בשלפוחית השתן ובסוגרים. מקרה שכיח נוסף הוא פגיעה עצבית בעקבות ביצוע הרדמה אפידורלית רשלנית.

כמו במקרה של היילוד הניזוק בלידה, גם במקרה של נזקים ליולדת סביב הלידה, מה שיקבע את גובה הפיצוי הוא היקף הנזק שנגרם. להלן מספר דוגמאות של נזקים שכיחים במקרים של נזקים מרשלנות בלידה ליולדת, לצד סכומי הפיצויים הממוצעים הנפסקים במקרים דומים*:

*מדובר ברשימה כללית. כל מקרה לגופו.

560,000 ש"ח פיצוי בשל רשלנות רפואית בלידת ואקום

פיצוי בשל קרע של הרחם בלידה
כנס/י למקרה בו פוצתה יולדת ב-560,000 ש"ח בשל לידת ואקום רשלנית

קישורים רלבנטיים:

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים בעת השימוש באתר.
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן