רשלנות רפואית ברעלת הריון

עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר מסבירים על רשלנות רפואית ברעלת הריון

רעלת הריון

רעלת הריון או במונחה הרפואי "פרה-אקלמפסיה" או Toximia, היא סיבוך רפואי העלול להופיע בזמן הריון. רעלת הריון נחשבת לסיבה מוכרת למקרי פטירה של נשים הרות. על אף התפתחות הרפואה, עדיין לא ידוע מה בדיוק גורם למחלה זו והפתרון במקרים אלו היה ונותר- יילוד התינוק, שמביא לחלוף המחלה.

לפי אתר בית החולים איכילוב במאמר בנושא יתר לחץ דם הריוני ורעלת הריון, שילוב של יתר לחץ דם וחלבון בשתן בהריון, לצד שינויים בבדיקות מעבדה, מגדירים רעלת הריון.

רעלת הריון יכולה לפגוע הן בעובר והן באם. רעלת ההריון יכולה לפגוע בתפקוד השלייה וכפועל יוצא מכך לגרום לפגיעה בהתפתחותו התוך רחמית של העובר. הרעלת עלולה גם לפגוע גם באישה ההרה. היא עלולה לפגוע בכליות, בכבד, ובמקרים קיצוניים עלולה לגרום לבצקת ריאות, פרכוסים וחלילה מוות.

ישנם גורמי סיכון שונים להופעת רעלת הריון, ביניהם גיל מתקדם של האישה ההרה, רעלת הריון בעבר, מחלות כליה של האם, הריון מרובה עוברים ועוד.

טיפול באספירין בין שבועות 16-36 להריון, נמצא יעיל בהפחתת הסיכון לפתח רעלת הריון.

באתר מכבי שירותי בריאות מציינים שהדרך הטובה ביותר להימנע מרעלת הריון היא להקפיד על מעקב הריון מלא ומסודר, הכולל ביקורים אצל אחיות ומדידות לחץ דם חוזרות, ביצוע בדיקות שתן ודיווח על ממצאים חשודים עם הופעתם.

מתי אי אבחון רעלת הריון ייחשב לרשלנות רפואית ?

לרעלת הריון סימנים אופייניים הניתנים לאבחון בקלות: יתר לחץ דם והופעת חלבון בשתן.

מבחינת לחץ דם הכוונה לעליית לחץ דם מעל התקין במהלך ההריון עצמו, בשונה מאישה הסובלת מיתר לחץ דם כמחלה כרונית עוד לפני ההריון. יתר לחץ הדם יכול להיות מאובחן בבדיקה אקראית שנעשית לכל אישה הרה במהלך הריונה, או בשל ממצאים בעובר כמו עיכוב בהתפתחות התוך רחמית (IUGR).

לפעמים סימנים כמו בצקות (בידיים, בפנים, בקרסוליים) ועלייה מהירה במשקל, ירמזו על לחץ דם גבוה ורעלת הריון.

גם כאבי ראש חזקים וממושכים, הפרעות בראייה או כאבים ברום הבטן (מתחת לצלעות מימין) עלולים לרמז על רעלת הריון.

במידה שהאישה ההרה לא מאובחנת בזמן כסובלת מרעלת הריון, מצבה עלול להידרדר עד כדי קריסה עם פגיעה בה ו/או בעובר.

הטיפול במקרים של רעלת הריון תלוי בשלב בו היא מופיעה. הופעת הרעלת בסמוך למועד הלידה, תוביל, על פי רוב, ליילוד (השראת לידה), לאחריו בדרך כלל הרעלת תחלוף.

במידה שמדובר בשלב מוקדם של ההריון, ניתן לאשפז האישה ההרה ולטפל בה במסגרת אשפוז. לפעמים עצם השכיבה והמנוחה יוביל לירידה ואיזון לחץ הדם, בשילוב עם דיאטה מתאימה.

התעלמות מממצאים חשודים כמתואר לעיל, לא כל שכן מיתר לחץ דם ומחלבון בשתן, אי ביצוע אבחון ואי הענקת הטיפול הנדרש במקרה של רעלת הריון, והופעת נזק בשל כך לאם או לעובר, עשויים לזכות בפיצויים בשל רשלנות רפואית.

רשלנות ברעלת הריון - התעלמות מגורמי סיכון לרעלת הריון

כאמור, ישנן נשים הנמצאות מראש בסיכון ללקות ברעלת הריון, כמו נשים עם רקע של רעלת הריון בעבר, גיל מבוגר (מעל גיל 40), הריון מרובה עוברים (תאומים ויותר), מחלות רקע מסוימות ועוד.

המקובל כיום הוא לתת לנשים בסיכון טיפול מניעתי באספירין בין שבועות 16-36 להריון, כדי להפחית ההסתברות להופעת המחלה. אי מתן טיפול מניעתי לרעלת הריון לאישה בסיכון, עשוי להיחשב לרשלנות רפואית.

אי אבחון אישה כנמצאת בסיכון מוגבר לפתח רעלת הריון ו/או אי ביצוע מעקב קפדני כנדרש של רופא הנשים אצל נשים שכאלו (לרבות הנחיה לבצע מעקב הריון בסיכון מוגבר), עשויים להיחשב גם לרשלנות בהריון.

בנוסף, נשים בסיכון לרעלת הריון, צריכות להיות ערות לתסמינים הנפוצים במצב תחלואה זה כמו כאבי ראש, טשטוש ראייה וכאבים ברום הבטן. אי ביצוע בדיקות לשלול רעלת הריון בנסיבות אלו, בין אם מדובר באישה הנמצאת בסיכון מראש לרעלת הריון ובין אם מדובר בסיכון חדש, עשוי להוות רשלנות.

כמה מילים על רשלנות בהריון ולידה מאת עו"ד אביחי דר

מתי כדאי לפנות לעו"ד לרשלנות רפואית בהריון ?

במידה שחווית רעלת בהריון ונגרם לך או לעובר נזק, המלצתנו היא לפנות לעו"ד המתמחה ברשלנות רפואית, על מנת שיוכל להעריך האפשרות לתבוע פיצוי כספי.

קישורים רלבנטיים:

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים בעת השימוש באתר.
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן