מהי רשלנות רפואית באבחון דלקת התוספתן ?

רשלנות באבחון דלקת בתוספתן (אפנדציטיס) עלולה לגרום להתפשטות הדלקת והופעת זיהום מסכן חיים. מהי רשלנות באבחון דלקת של התוספתן ומתי ניתן לתבוע בשל כך פיצוי כספי – עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר מסבירים

מהי רשלנות באבחון דלקת בתוספתן ?

התוספתן (appendix) מקורו בצקום (Caecum) שבמעי הגס. ראשית האפנדציט בבטן ימנית תחתונה. המשכו נמצא קדמית לצקום, בכיוון האגן או מאחורי הצקום- המיקום השכיח ביותר, אצל 2/3 מהחולים. דלקת בתוספתן (אפנדציטיס), היא מחלה שכיחה בעולם המערבי.

דלקת חריפה של התוספתן אינה אירוע נדיר. בגלל אופיה הפתאומי, מהווה דלקת של התוספתן סיבה שכיחה למדי לפניות חולים למרפאות ראשוניות (קופת חולים, חדר מיון, מוקד רפואי). על פי רוב מדובר במצב חירום רפואי המצריך ניתוח דחוף, אחרת עלול להופיע זיהום נרחב, ספסיס וסכנת חיים.

אבחנה מהירה של הדלקת הכרחית לצורך מניעת נזקים לחולה. ישנם מספר סימנים העשויים ללמד על הדלקת, כגון כאב פתאומי בבטן ימנית תחתונה, מדדי דלקת מוגברים בבדיקות דם ו/או ממצאים מתאימים בבדיקת אולטרסאונד ו/או בבדיקת סיטי.

מבחינת הדין, רשלנות רפואית באבחון דלקת בתוספתן תיקבע בכל אותם מקרים בהם מוכח כי בשל אי נקיטת רמת מיומנות ו/או מידת זהירות סבירות, אבחון הדלקת התעכב. עורכי דין המייצגים נפגעי רשלנות רפואית בעלי הכלים להוכיח הרשלנות במקרים של איחור באבחנה של דלקת של התוספתן. כלי מרכזי להוכחת רשלנות במקרים אלו הוא חוות דעת של מומחה רפואי.

ישנם מקרים בהם עקב רשלנות רפואית מאובחנת דלקת של האפנדציט באיחור, לאחר שהתוספתן המודלק התנקב ותוכנו הדלקתי התפזר בחלל הצפק. מקרים אלו עלולים לעלות בחיי אדם. לעומת זאת, אבחנה בזמן תוביל על פי רוב לניתוח זעיר פולשני, במסגרתו נכרת התוספתן על ידי כלים המוחדרים לחלל הבטן דרך 3 חורים קטנים (ניתוח לפרוסקופי).

מלבד סכנת חיים, איחור באבחנה של הדלקת, עשוי להצריך ניתוח לפתיחת כל חלל הבטן (לפרוטומיה), ניתוח הכרוך בסיבוכים ובהשלכות ארוכות טווח.

דוגמאות למקרים העשויים להיחשב לרשלנות רפואית באבחון דלקת בתוספתן

להלן רשימה של מקרים העשויים ללמד על רשלנות באבחנה של דלקת בתוספתן*:

  • התעלמות מתלונות החולה על כאב חדש בבטן ימנית תחתונה ו/או אי ביצוע בדיקות לשלילת דלקת התוספתן במקרים אלו.
  • אי ביצוע בדיקות ייעודיות לשלילת דלקת בתוספתן במקרים המצדיקים זאת, כגון שלילת כאב בבטן ימנית תחתונה בעת שיעול יזום.
  • אי ביצוע בדיקות דם לשלול דלקת ו/או התעלמות מבדיקות דם המלמדות על דלקת.
  • אי הפניית חולה עם תלונות מחשידות של דלקת של האפנדציט לחדר מיון.
  • אי ביצוע בדיקות הדמיה מתאימות במקרה של חשד באפנדציטיס: אולטרה סאונד בטן ו/או סיטי (CT) בטן.
  • פענוח שגוי של בדיקות הדמיה כגון סיטי או אולטרסאונד המלמדות על דלקת בתוספתן.
  • אי ביצוע ניתוח בזמן על אף אבחנה של דלקת של האפנדציט.
  • פגיעה באיברים סמוכים עקב ביצוע ניתוח כריתת תוספתן בצורה בלתי מיומנת ו/או בחוסר זהירות.
  • אי מתן טיפול הולם במצב של דלקת בחלל הבטן לאחר התנקבות התוספתן.

*מדובר ברשימה חלקית. יש לבחון כל מקרה לגופו.

מתי ניתן לתבוע פיצוי בשל איחור באבחנה של דלקת התוספתן ?

במידה שהאיחור באבחנה של דלקת התוספתן גרם נזקים לחולה, ניתן לתבוע בשל נזקים אלו פיצויים כספיים. להלן דוגמאות לנזקים ברי פיצוי:

  • מוות בשל איחור באבחנה של דלקת בתוספתן.
  • צורך בניתוח פתיחת בטן (לפרוטומיה) במקום ניתוח לפרוסקופי, בשל איחור באבחנה של הדלקת. ניתוח פתיחת בטן כרוך בין היתר בסיכון להידבקויות ולחסימות מעיים עתידיות, כמו גם לחולשה של קיר הבטן ולהופעת בקע.
  • כישלון ניתוחי בשל איחור באבחנה.
  • הופעת ספסיס (זיהום בדם) וקריסת מערכות בשל איחור באבחנה.

*מדובר ברשימה חלקית בלבד.

300,000 ש"ח פיצוי בשל איחור באבחון דלקת בתוספתן- היכנס/י למידע על המקרה >

74 שניות על רשלנות רפואית באבחון מחלות מאת עורך דין אביחי דר

קישורים רלבנטיים:

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים בעת השימוש באתר.
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן