שיתוק על שם ארב עקב רשלנות רפואית בלידה 

עורכי דין גיא נסים ואביחי דר מסבירים מתי ניתן לתבוע פיצוי בשל הופעת שיתוק על שם ארב בשל רשלנות רפואית בלידה, עד מתי ניתן לתבוע במקרים אלו ומתי מומלץ לפנות לייעוץ משפטי בשל חשד לרשלנות בלידה שגרמה לשיתוק ע"ש ארב

האם רשלנות רפואית בלידה יכולה לגרום לשיתוק על שם ארב ?

אחד הסיבוכים שעלול להופיע אצל היילוד הוא שיתוק על שם ארב (Erb–duchenne Palsy). שיתוק ארב עלול להופיע כתוצאה מקשיים בהוצאתו של היילוד במהלך הלידה בשל מצב של פרע כתפיים (shoulder dystocia) – מצב בו נוצר קושי לחלץ העובר לאחר שראשו כבר יצא, בשל "כליאה" של כתפיו במעבר הלידה. לפי פרסום באתר ויקירפואה (ערך פרע כתפיים עורך ד"ר מאור ממן), כ-25% מהילודים שחוו פרע כתפיים בלידתם נפגעים: שני שליש היוותרו עם שיתוק ע"ש ארב, 38% עם שברים בעצם הבריח וכ-18% עם שברים של עצם הזרוע.

ישנם תימרונים (manoeuvre) שנועדו לאפשר לטפל בפרע כתפיים מבלי להזיק לילוד. עם זאת, לפעמים מפעיל הצוות הרפואי כוח רב מדי, באמצעות יצירת לחץ על כתפיו ועל חוליות עמוד השדרה הצווארי של היילוד (בד"כ חוליות C5-C6). פעולה שכזו עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך למקלעת העצבים הברכיאליים (מקלעת הזרוע) ולהופעת שיתוק ע"ש ארב. הפגיעה במקלעת הזרוע במקרים אלו נקראת פגיעת משיכה (Traction Injury) – משיכה אגרסיבית מדי של היילוד (משיכת הראש, הכתף או היד) במטרה לחלצו כשכתפיו כלואות, עלולה לגרום לקרע של עצבי המקלעת, ניתוקם או מתיחתם. ככל שמושכים התינוק במצב שכזה חזק יותר, כך גדל הסיכוי לפגיעה ביותר עצבים במקלעת הזרוע- תחילה ייפגעו אלו הגבוהים יותר במקלעת העצבים הברכיאליים ובהדרגה כל היתר.

חשוב לציין, ישנם מספר גורמי סיכון להופעת "פרע כתפיים", כגון הערכת משקל של תינוק גדול במיוחד (5 קילו ומעלה ברגיל או  4.5 קילו ומעלה במקרה של אישה סכרתית), מקרה דומה בעברה של היולדת או הריון מרובה עוברים. במצבים של סיכון גבוה להופעת פרע כתפיים בלידה, יש לבצע ניתוח קיסרי מראש ולהימנע מהסיבוך. אי ביצוע ניתוח קיסרי במקרים שכאלו עשוי להוות רשלנות רפואית, אם בשל כך נגרם נזק ליילוד.

התעלמות מגורמי סיכון להופעת פרע כתפיים, כמו גם טיפול בלתי מיומן במצב של פרע כתפיים עלול כאמור להסתיים עם erb's palsy ונזק חמור למקלעת העצבים הברכיאלית של היילוד ושיתוק- ברמה כזו או אחרת- של היד המעורבת. בפועל, התינוק יזדקק לטיפולים פיזיותרפיים ממושכים, והתפתחותו המוטורית, הרבה פעמים, תואט משמעותית. בדרך כלל פגיעה זו חולפת עד גיל שנתיים, אולם לפעמים, במקרים הקשים, תיוותר פגיעה צמיתה עם הגבלה משמעותית בתפקוד היד – מקרים אלו מצדיקים בירור משפטי על מנת לוודא כי לא מדובר בתוצאה של רשלנות רפואית בלידה.

מתי יש לחשוד בכך ששיתוק על שם ארב נגרם כתוצאה מרשלנות בלידה ?

להלן מספר מקרים המחשידים ברשלנות רפואית שגרמה לשיתוק על שם ארב*:

  • מקרה בו הצוות הרפואי מפעיל שיקול דעת בלתי סביר, ולא בוחר מראש לבצע את הלידה בניתוח קיסרי, על אף הערכת משקל גבוהה של העובר. כאמור לעיל, כשהערכות המשקל של העובר מכוונות לעובר גדול במיוחד (4.5 ק"ג בנשים סכרתיות או 5 ק"ג ברגיל), יש לתכנן הלידה בניתוח קיסרי. אחרת, אם מתבצעת לידה רגילה ומופיעים כליאת כתפיים ושיתוק על שם ארב, אזי ניתן לתבוע פיצויים בעילה של רשלנות בלידה.
  • מקרה בו ילדה יולדת עובר גדול בעברה ו/או חוותה אירוע דומה של כליאת כתפיים בלידה.
  • מצב בו התעורר צורך תוך כדי הלידה הרגילה לעבור לניתוח קיסרי עקב חוסר הצלחה לחלץ את היילוד. אם במצב שכזה לא עוברים לניתוח קיסרי ובשל כך מפעילים כוח שגורם לנזק למקלעת הזרוע של היילוד ולהופעת שיתוק ע"ש ארב, ניתן לתבוע פיצויים בשל רשלנות בלידה.
  • נתונים נוספים המצריכים ביצוע ניתוח קיסרי מראש והימנעות ממצב של כליאת כתפיים, כגון בשל מבנה האגן של היולדת ועוד.
  • מקרים בהם נוקטים בטכניקת לידה ירודה או לקויה ובשל כך גורמים להופעת שיתוק על שם ארב אצל התינוק, כמו למשל מקרים בהם כליאת הכתפיים לא מזוהה ו/או לא מטופלת כנדרש במצבים אלו (ישנם כאמור תמרונים שניתן לעשות לצורך חילוץ עובר המצוי במצב של כליאת כתפיים).

*מדובר ברשימה חלקית בלבד. יש לבחון כל מקרה לגופו.

עד מתי אפשר לתבוע בגין שיתוק על שם ארב מלידה ?

במקרים של יילוד הסובל משיתוק על שם ארב בשל לידה כושלת, ניתן לתבוע עד הגיעו של היילוד לגיל 25 (7 שנים מהגיעו לגיל 18), אחרת התביעה מתיישנת ולא ניתן יהיה לקבל פיצויים. יחד עם זאת, מומלץ לא לחכות "לדקה התשעים" ולפנות לייעוץ משפטי בהזדמנות הראשונה. מלבד הקושי הראייתי שעלול להיווצר בשל הגשת תביעה שנים ארוכות לאחר האירוע, בתי המשפט עלולים לחייב את התובע ברף ראייה גבוה יותר, בשל שיהוי בהגשת תביעתו.

מהו הפיצוי במקרים של שיתוק על שם ארב ?

הפיצויים במקרים של רשלנות רפואית בלידה שגרמה לשיתוק על שם ארב, תלויים בגובה הנזק שהפגיעה גרמה ליילוד. חשוב לשים לב, ישנן דרגות שונות של שיתוק על שם ארב, כאשר הרבה פעמים מדובר בנזק החולף עד הגיעו של היילוד לגיל שנתיים. יחד עם זאת, לפעמים מדובר בנזק לכל החיים, נזק חמור עם שיתוק מלא של היד.

במקרים של נזק שנותר לכל החיים, גובה אחוזי הנכות ישפיע על גובה הפיצוי. באופן גס וכללי ניתן לומר שתביעות בשל שיתוק על שם ארב כתוצאה מרשלנות בלידה מסתיימות בפיצוי בטווח של 500,000 ש"ח ל-2,000,000 ש"ח – תלוי במקרה ותלוי בגובה הנזק שנגרם ליילוד.

מתי לפנות לייעוץ משפטי בשל שיתוק על שם ארב לאחר לידה ?

המלצתנו היא בכל מקרה בו נולד תינוק עם שיתוק על שם ארב שהותיר נזק בלתי הפיך, לפנות לייעוץ עם עורך דין המתמחה בתביעות רשלנות רפואית בלידה.

עורך דין אביחי דר מסביר על רשלנות רפואית בהריון ולידה

מחפש עורך דין לרשלנות רפואית ולא יודע איך לבחור בו ?

היכנס/י וקרא/י איך לבחור נכון עו"ד לתביעות רשלנות רפואית

קישורים רלבנטיים:

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים בעת השימוש באתר.
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן