פיצויים בשל רשלנות בגילוי מחלת הסרטן

בשונה מנזק שנגרם למטופל בשל רשלנות רפואית שהתרחשה במסגרת טיפול רפואי כזה או אחר, כמו למשל פגיעה בניתוח או בשל מתן תרופה שגויה, מחלת הסרטן איננה נגרמת בשל טעויות או כשלים רפואיים. יחד עם זאת, איחור באבחון מחלת הסרטן בשל כשלים רפואיים, כמו גם הענקת טיפול שגוי לחולי סרטן, מהווים עילה מוכרת לתביעות רשלנות רפואית. 

מהו הבסיס לפסיקת פיצויים כספיים בשל רשלנות רפואית באבחון ובטיפול במחלת הסרטן וכיצד מחשבים הפיצויים בתביעות רשלנות רפואית במקרים אלו – עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר מסבירים

מתי מגיעים פיצויים בשל טיפול לקוי במחלת הסרטן ?

ישנם מקרים בהם התנהלות שונה של הגורמים הרפואיים המעורבים בטיפול בחולה, נקיטה ברמת זהירות ו/או מיומנות טובות יותר, הייתה מביאה לתוצאה שונה, טובה יותר. לפעמים מדובר בהבדל בין חיים למוות ! כך למשל במחלות כגון סרטן השד, סרטן המעי הגס, סרטן צוואר הרחם, גידולים בבטן, בראש או בעמוד השדרה וכו' – אלמנט הזמן בדרך כלל קריטי – גילוי מוקדם עשוי להציל חיים ולמנוע נכות ונזקים בלתי הפיכים.

למרבה הצער, עדים אנו למקרים בהם בשל חוסר תשומת לב, חוסר זהירות ו/או מיומנות ירודה, מתגלית המחלה בשלב מתקדם מדי. לפעמים, מאבחנים המחלה בזמן אך מעניקים טיפול שגוי. בשני המקרים עשויות הטעויות להיחשב לרשלנות ובמידה שנגרם בשל כך נזק למטופל – ניתן לתבוע פיצויים במסגרת תביעת רשלנות רפואית.

להלן מספר דוגמאות ממקרים בהם טיפלנו, שהובילו לתביעת פיצויים בשל רשלנות רפואית באבחון ובטיפול במחלת הסרטן:

  • אי זיהוי ממצאים חשודים שהופיעו בבדיקת ממוגרפיה שגרתית.
  • אי דיווח לחולה על תוצאות לא תקינות של בדיקת ממוגרפיה שעברה.
  • אי ביצוע בדיקת US על אף קיומם של ממצאים חשודים בבדיקת הממוגרפיה.
  • טעות של המכון הפתולוגי בקביעת סוג הסרטן מדגימות ביופסיה שנלקחו.

מקרים אלו כולם הובילו לתביעות רשלנות רפואית וזיכו התובעים בפיצויים כספיים.

על מה מפצים במקרה של רשלנות באבחון ובטיפול במחלת הסרטן ?

כפי שהזכרנו לעיל, מחלה כמו סרטן איננה נגרמת בשל טעויות או כשלים רפואיים. יחד עם זאת, כאמור, טעויות באבחון ובטיפול במחלת הסרטן עשויות להיחשב לרשלנות רפואית המזכה בפיצויים כספיים.

עולה השאלה על מה בעצם מפצים חולה סרטן שחווה רשלנות רפואית (או בני משפחתו התובעים בשמו במקרה מוות חלילה) ? שהרי המחלה היא גזירת שמיים ?

ככל שמדובר באיחור באבחון מחלת הסרטן – דבר שניתן לבירור על ידי עורכי דין המתמחים ברשלנות רפואית – זכאי המטופל לפיצוי בגין אובדן סיכויי החלמה, כלומר אובדן הסיכויים להחלים בשל האיחור באבחון המחלה. אובדן הסיכויים יכול להיות מלא ויכול להיות חלקי.

מחלת הסרטן מחולקת בדרך כלל לשלבים שונים (STAGES) המושפעים בין היתר מגודל הגידול, מידת התפשטותו (לרבות מעורבות מערכת הלימפה ואיברים מרוחקים), מאפייניו ההיסטולוגיים (GRADES) ועוד. בדרך כלל, גילוי המחלה בשלב התחלתי, ב-Stage נמוך, כרוך עם סיכויי החלמה גבוהים יותר, וצורך בטיפולים פחות אגרסיביים וקשים.

לצורך העניין, ישנן מחלות כמו סרטן השד, בהן גילוי המחלה ב-Stage I מבטיח, בד"כ, סיכויי החלמה כמעט מלאים (מעל 90%). לעומת זאת, גילוי המחלה בשלבים מתקדמים (III-IV), כרוך בדרך כלל בצורך בטיפולים אגרסיביים וקשים, שמטרתם להקל על סבלה של החולה בלבד (טיפולים פליאטיביים), בהיעדר אפשרות לרפאה בשלב זה.

זאת ועוד, ישנן מחלות סרטן המתבטאות בהופעת ממצאים טרום סרטניים- כמו למשל סרטן צוואר הרחם – שאז זיהוי המחלה בשלב הטרום הסרטני (למשל במסגרת בדיקת PAP) מונע הופעתה !  כך, לדוגמה, במקרה מצער בו טיפלנו לא אובחן סרטן צוואר הרחם בשל טעויות בבירור ממצאים חשודים שהתגלו אצל המנוחה בבדיקת PAP. משנתגלתה המחלה היה זה מאוחר מדי – על אף טיפולים אינטנסיביים וקשים נפטרה המנוחה בדמי ימיה. גם במקרה זה קיבלו יורשיה (בעלה האלמן ובתם), פיצויים בגין אובדן סיכויי ההחלמה, כמו גם הכאב והסבל שהיו כרוכים באבחון המאוחר של המחלה.

כפי שצוין לעיל, ישנם מצבים בהם המחלה מאובחנת בזמן, אולם הטיפול שניתן שגוי. במקרים שכאלו עלול הטיפול השגוי אף הוא לגרוע מסיכויי ההחלמה של החולה, כמו גם להצריך טיפולים קשים יותר. כך, למשל, במקרה בו טיפלנו שגה המכון הפתולוגי אליו נשלחו דגימות (ביופסיה) שנלקחו מגוש שהתגלה בקיבתו של החולה- במקום לאבחן סרטן מסוג גיסט אובחנה קרצינומה בשל רשלנות והחולה קיבל טיפול למחלת סרטן קשה וסופנית שלא הייתה לו- כולל ניתוח לכריתת כל הקיבה, טיפולים כימותרפיים ועוד. בדיעבד התגלה כאמור כי בטעות מדובר – המחלה ממנה סבל החולה בפועל לא הצריכה כריתת קיבה, גם לא כימותרפיה וממילא לא דובר במחלה סופנית. במקרה זה פוצה החולה בגין מכלול נזקיו הקשים, כולל קיצור בתוחלת חייו בשל אי קבלת הטיפול הנכון למחלה ממנה סבל. [לקריאה על המקרה וצפייה בראיון עם החולה ובת זוגו באולפן YNET לחצ/י כאן].

איך מחשבים הפיצויים במקרה של אובדן סיכויי החלמה ?

כאמור, ככל שהרשלנות באבחון מחלת הסרטן גרמה לגילויה בשלב (Stage) מתקדם, זכאי הנפגע לפיצוי בגין ההשלכות של הדבר כדלקמן:

  • פיצוי בשל אובדן סיכויים להחלים (קיצור בתוחלת חיי החולה)
  • צורך בטיפולים קשים יותר
  • השלכות נפשיות של גילוי המחלה בשלב מתקדם

בכל הקשור לאובדן סיכויי ההחלמה – כפי שצוין לעיל, לכל שלב של המחלה סיכוי החלמה לצדו. איחור באבחון עלול להביא לגילוי המחלה בשלב מתקדם יותר מזה שהיה אילולא האיחור הרשלני באבחון המחלה. הדרך להוכיח זאת ידועה לעורכי דין המייצגים נפגעי רשלנות רפואית המסתייעים, לצורך כך, במומחים רפואיים בעלי הידע והיכולת להעיד מהו השלב שבו היה החולה נמצא, אילו היה מאובחן בזמן ומה המשמעות של האיחור מבחינת סיכויי השרידות והיקף הטיפולים.

הכלל המשפטי, כפי שבא לידי ביטוי במספר פסקי דין של בית המשפט העליון (ע"א 4975/05 אליעזר לוי נ' ד"ר זאב מור (2008)), ע"א 3900/14 לימור דנינו נ' המרכז הרפואי הלל יפה (2015)) הינו שאובדן סיכויי ההחלמה יכול להיות מלא ויכול להיות חלקי- ישנם מצבים בהם אילולא ההתרשלות באבחון המחלה, מירב הסיכויים היו שהחולה היה מחלים מהמחלה. מירב הסיכויים הכוונה לסיכוי של יותר מ-50%. שאם כך הדבר, ייפסק פיצוי בגין מלוא נזקי החולה. לעומת זאת, אובדן סיכויי ההחלמה יכול להיות גם חלקי- כמו למשל במקרה בו הוכח שגם אם היה החולה מאובחן בזמן, עדיין רוב הסיכויים היו שהוא לא היה שורד את מחלתו. במקרה שכזה יהיה זכאי החולה לפיצוי יחסי – בגין אותו סיכוי (אחוז החלמה) שבכל זאת אבד לו בשל האיחור הרשלני באבחון מחלתו.

בשני המצבים יהיה זכאי החולה גם לפיצוי בגין הטיפולים היתרים שהפכו מנת חלקו בשל האיחור באבחון (ניתוחים, טיפולי כימותרפיה וכו'), כמו גם בגין השפעות נוספות כגון פגיעות נפשיות בשל כך.

קרא/י על פיצוי בשל אובדן סיכויי החלמה בתביעות רשלנות רפואית >

מהו גובה הפיצוי הצפוי במקרים של פטירה כתוצאה מרשלנות באבחון ו/או בטיפול במחלת הסרטן ?

כאמור לעיל, ישנו הבדל משמעותי בין מצב בו מדובר באובדן סיכויי החלמה מלאים, לעומת מצב של אובדן סיכויי החלמה חלקיים. בנוסף, יהיה שוני בפיצוי במקרה בו בשל הרשלנות אמנם ניתן טיפול קשה יותר, כגון כימותרפיה וניתוחים, אולם החולה בכל זאת לא איבד הסיכויים להחלים ממחלתו.

באופן כללי ועקרוני, ככל שמדובר בחולה שאיבד סיכויי ההחלמה באופן מלא, אזי כל הנזקים הנובעים מכך יפוצו באופן מלא: ייפסק פיצוי בגין המוות בטרם עת, שיכלול אובדן שכר ו/או תמיכה (במקרה של תלויים), עלויות סיעוד ו/או טיפול בתקופת המחלה, כמו גם פיצוי בגין כאב וסבל שנגרמו לחולה, לרבות בגין מותו בטרם עת. סכומי הפיצויים עצמם משתנים ממקרה למקרה ותלויים בין היתר בנתוני החולה הספציפי: גילו, שכרו ערב האירוע, היקף הטיפולים שקיבל ומידת הסבל שחווה, היקף העזרה לה נזקק ועלות הטיפולים שקיבל ועוד.

ככל שמדובר בחולה שאיבד סיכויי החלמה באופן חלקי, ייפסק פיצוי חלקי מתוך סך כל הנזקים שהוכחו (באופן יחסי לפי אחוזי הסיכוי שאבדו).

להלן דוגמאות לסכומים שהשגנו עבור לקוחות אותם ייצגנו בתביעות רשלנות רפואית באבחון וטיפול במחלת הסרטן. ניתן ללחוץ על הקישור על מנת להעמיק בכל מקרה ומקרה:

3,000,000 ש"ח פיצוי בשל איחור באבחון סרטן השד > 750,000 ש"ח פיצוי בגין איחור באבחון לימפומה בעמוד השדרה > 2,400,000 ש"ח פיצוי בשל איחור באבחון סרטן צוואר הרחם >

בשורה התחתונה

טעויות באבחון ובטיפול במחלת הסרטן, כרוכות לעתים בפגיעה בסיכויי ההחלמה של החולים. במקרים אלו, ככל שמדובר בתוצאה של רשלנות רפואית, קרי נקיטת מידת זהירות ו/או מיומנות בלתי סבירות, קיימת זכאות לפיצויים כספיים לחולה ו/או לבני משפחתו התובעים בשמו במקרה פטירה חלילה [לחצ/י כאן למידע על הזכות לתבוע פיצויים בשל מקרה פטירה מרשלנות רפואית].

הפיצויים במקרים אלו יכולים לכלול פיצוי בגין אובדן השתכרות, פיצוי בגין הוצאות עבור עזרה וסיעוד שניתנו לחולה, פיצוי בגין הוצאות עבור טיפולים שקיבל החולה, פיצוי בגין כאב וסבל וקיצור בשנות החיים.

היקף הפיצויים מושפע מנתוני החולה הספציפי. נתונים כמו גיל החולה, שכרו ערב האירוע, היקף העזרה והטיפולים להם נזקק, כמו גם כאב וסבל וקיצור בתוחלת חייו (ככל שנגרם) – משפיעים על היקף הפיצויים שייפסקו במקרים אלו.

הפיצוי עשוי להיות בגין מכלול הנזקים (100% מהנזק שנגרם) ויכול להיות יחסי – בגובה אובדן סיכויי ההחלמה שנגרמו לחולה.

קישורים ומידע רלבנטי:

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים בעת השימוש באתר.
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן