רשלנות רפואית בהפלה

עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר מסבירים מהם המקרים השכיחים של רשלנות רפואית בהפלה, עד מתי אפשר לתבוע בגין נזקים שנגרמים מהפלה כושלת, ומתי מומלץ לפנות לייעוץ עם עורך דין

מהי הפלה ?

למרבה הצער לא כל הריון מסתיים עם לידת עובר חי. יש הריונות שמסתיימים ב"הפלה טבעית", יש הריונות שמסתיימים בהפלה מאוחרת (לידה מוקדמת מאוד של עובר שאינו בר חיות – בדרך כלל לפני שבוע 24), ויש מקרים בהם יש צורך בהפסקת הריון יזומה, בשל הריון שלא מתפתח או בשל תחלואה של העובר או סכנה לבריאות האישה ההרה. להלן קטגוריות המקרים השכיחים לסיום הריון טרם זמנו:

  • הריון כימי– מקרה בו הגוף מזהה בעת תהליך ההשרשה, כשל בהפריית הביצית ומפסיק ההיריון. הביטוי הוא דימום וגינלי. בדרך כלל קורה עד שבוע 5. בשל סמיכות למחזור הווסת החודשי, לפעמים נשים לא מבחינות בדבר.
  • הריון מולארי – מצב לא תקין בו ההיריון מתפתח כגוש שפיר בחלל הרחם, בשל הפריה לא תקינה של הביצית שהצליחה להתמקם ברחם. במקרים אלו יש להסיר תוכן ההריון, בדרך כלל על ידי גרידה.
  • הפלה מאוחרת או לידה מוקדמת (לפני שבוע 24) המופיעה מעצמה. יכולה להיגרם לפעמים בשל מחלות צוואר הרחם כמו אי ספיקה של צוואר הרחם.
  • "לידה שקטה" – טכניקה בה נוקטים בהפסקות הריון יזומות בשלבים מתקדמים של ההריון. בשיטה זו יוזמים צירי לידה לצורך פליטת העובר בלידה (לפני כן מזריקים ללב העובר חומר להפסקת פעילות הלב). בדרך כלל משלימים הפעולה באמצעות גרידה של שארית ההריון. לידה שקטה מבוצעת במקרים בהם מתגלה בשלבים מתקדמים של ההריון כי העובר ללא רוח חיים (היעדר דופק באולטרה סאונד) או בעובר בעל תחלואה או במקרים נדירים, כשיש צורך לסיים הריון מתקדם מסיבות אימהיות.

הטיפול בהפלה טבעית ו/או יזומה

בין אם מדובר בהפלה טבעית ובין אם בהליך יזום, חשוב לוודא כי כל תוכן ההריון יצא מהרחם. הישארות שאריות הריון בתוכן הרחם, עלולה לפגוע בתפקודו עד כדי עקרות. השארית עלולה גם לגרום לזיהום.

על מנת לרוקן תוכן הרחם בהריונות צעירים נהוג לתת טיפול תרופתי (בד"כ ציטוטק). במידה שתוכן ההיריון עדיין לא נפלט, מבצעים גרידה (ע"י שאיבת וואקום).

במקרים של הריונות מתקדמים יותר, בדרך כלל בהפלות יזומות, מבצעים גרידה בהליך שנקרא D&C (הרחבת צוואר הרחם ע"י "למינריה" וריקון תוכן הרחם על ידי כלים). אם גם לאחר מכן מתגלות שאריות, מקובל לבצע היסטרוסקופיה- התבוננות עם סיב אופטי אל תוך חלל הרחם והוצאת השאריות שמתגלות.

כשמדובר בהריון מתקדם, לאחר שבוע 20, נהוג ליזום כאמור "לידה שקטה".

מקרים שכיחים של רשלנות בביצוע הפלה

במידה שניתן למטופלת טיפול בלתי סביר במקרה של הפלה (טבעית או יזומה) ונגרם לה בשל כך נזק, יכולה להיות לה עילה לתביעת פיצויים בשל רשלנות רפואית. להלן רשימה של "דגלים אדומים" אשר מצדיקים פנייה לייעוץ משפטי עם עורך דין על מנת שיבחן המקרה ויבדוק האם יש מקום להגיש תביעה לפיצויים בשל רשלנות רפואית בהריון:

עד מתי אפשר לתבוע על נזקים מרשלנות בהפלה ?

ניתן לתבוע פיצויים במקרה של רשלנות בטיפול בהפסקת הריון, בתוך 7 שנים מיום האירוע שגרם לנזק. איחור המועד יוביל לדחיית התביעה מטעם זה. ישנן נשים שעברו תהליך של גרידה ולאחר מכן מתקשות להיכנס להריון או לשמור על היריון חדש (בשל הפלות חוזרות) ואינן מבינות מדוע. לפעמים הסיבה לכך היא רשלנות בגרידה ו/או בהפלה שעברו בעבר. המלצתנו היא לשמור על ערנות ולהיות מודעים לאפשרות שמדובר בנזק כתוצאה מרשלנות רפואית בגרידה.

המלצתנו היא לא להתמהמה ולפנות לייעוץ עם עורכי דין לרשלנות רפואית, בכל מקרה בו מופיע נזק לאחר הליך של הפלה.

קישורים רלבנטיים:

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים בעת השימוש באתר.
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן