פיצויים במקרים של רשלנות באבחון ובטיפול בשבץ מוחי

אירוע שבץ מוחי (CVA) או "סטרוק" בלשון העם, עלול לגרום נזקים חמורים בלתי הפיכים- משיתוק חלקי או מלא ועד חלילה מוות. מתי זכאי אדם שעבר שבץ מוחי שלא טופל כנדרש לפיצויים כספיים ? איך מחשבים הפיצויים במקרים אלו ומהו הפיצוי הצפוי בתביעת רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בשבץ מוחי ? עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר מסבירים

מתי זכאים לפיצויים בשל רשלנות באבחון ובטיפול בשבץ מוחי ?

שבץ מוחי שלא מטופל כנדרש עלול לגרום נזקים חמורים – מנכויות קשות הכוללות שיתוקים מלאים או חלקיים, פגיעות בדיבור, אובדן שליטה על סוגרים ועוד סיבוכים חמורים, כולל חלילה מוות. שבץ מוחי מהווה הגורם השני לתמותה בעולם. לפי דיווחי משרד הבריאות, מדי שנה כ-15,000 אנשים בישראל עוברים שבץ מוחי.

את השבץ המוחי ניתן לחלק באופן גס לשני סוגים-  שבץ המורגי (נגרם מדימום תוך מוחי) ושבץ איסכמי (נגרם מחסימה של כלי דם). השבץ האיסכמי הוא השכיח (כ-85% מהמקרים). בשבץ איסכמי נפגעת אספקת החמצן למוח בשל חסימה של עורק או כלי דם שאמור להוביל חמצן (דם מחומצן) לאזורי המוח השונים. במידה שהחסימה לא מוסרת במהירות, האזור הופך פגוע, איסכמי ונמקי ומופיע חסר תפקודי בהתאם לתפקידו של אותו אזור במוח.

אמנם אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית והימנעות מעישון, עשוי להקטין אצל חלק מהאנשים הסיכון לחוות שבץ מוחי, אולם גם בידי הרופאים אמצעי מניעה וטיפול מגוונים במקרי שבץ מוחי.

על מנת למנוע שבץ מוחי מבעוד מועד, יש לזהות אצל המטופל גורמי סיכון המצדיקים מתן טיפול מונע (בדרך כלל תרופות נוגדות איגור טסיות ונוגדות קרישה). רופא המשפחה מוסמך לצורך זה להפנות מטופלים בסיכון לבדיקות ולייעוצים עם רופאים מומחים כמו למשל קרדיולוגים או נוירולוגים, על מנת לזהות הצורך בטיפול מניעתי לשבץ מוח.

משחווה מטופל שבץ, חשוב מאוד לאבחנו בזמן, שאז ניתן להעניק לחולה טיפולים שונים, על מנת לחדש זרימת הדם למוח של החולה (בשבץ איסכמי). כך למשל, במקרים המתאימים ניתן להעניק לחולה החווה שבץ איסכמי טיפול להסרת החסימה וחידוש זרימת הדם על ידי תרופה לווריד (TPA) ו/או על ידי צנתור מוח. הבעיה היא שבמצבים אלו כל דקה קובעת וחלון ההזדמנויות לעצור התהליך ולמנוע נזקים בלתי הפיכים קשים, הינו צר (טווח של מספר שעות בודדות מהופעת הסימנים).

מבחינת דיני הרשלנות הרפואית, בכל אותם מקרים בהם ניתן להוכיח בפני בית המשפט כי בשל מיומנות ירודה ו/או אי נקיטת זהירות מספקת, נגרמו למטופל נזקים משבץ מוחי, ניתן לתבוע פיצוי בגין כך. הדרך להוכיח הדבר ידועה לעורכי דין המתמחים ברשלנות רפואית, הנעזרים לצורך כך במומחים רפואיים אשר כותבים עבור התביעה, במידת האפשר, חוות דעת רפואית המצורפת לכתב התביעה.

בתי המשפט קבעו מספר פעמים שככל שרמת הסיכון לבריאות המטופל כתוצאה מטיפול שגוי גדולה יותר, כך מוטלת חובת זהירות רחבה יותר של המערכת הרפואית כלפי החולה. משכך, במקרים של טיפול שגוי בשבץ מוחי, יבחן בית המשפט האם ננקטו כל האמצעים הנדרשים על מנת למנוע נזקי שבץ מוח. במידה שייקבע כי בשל מידת זהירות לקויה או מיומנות ירודה, נגרמו למטופל נזקי השבץ, יעבור בית המשפט לשלב הבא של הערכת הפיצויים להם זכאי התובע.

הפיצויים במקרי רשלנות רפואית בשבץ מוחי

כאמור לעיל, לאחר שבית המשפט השתכנע כי בשל רשלנות רפואית נגרמו למטופל נזקי שבץ מוחי, עובר הוא לבחון מהם הנזקים שנגרמו בשל הרשלנות. בהתאם לנזק ייקבע הפיצוי.

חשוב לציין כי אין מדובר בעניין של מה בכך – לפעמים קשה עד מאוד להעריך מה היה קורה אילו היה ניתן למטופל טיפול טוב יותר, שהרי גם הטיפולים הקיימים אינם מבטיחים הצלחה מלאה. במקרים שכאלו עשוי בית המשפט להסתייע בכלים משפטיים שונים שמטרתם להקל על התובע בהוכחת נזקיו, שכן אין הדעת נוחה כשמצד אחד מוכח שניתן טיפול רשלני אך מצד שני בגלל הרשלנות נוצר קושי להוכיח מהם הנזקים שיכולים היו להימנע, לו היה ניתן הטיפול הנדרש.

כחלק מהכלים בהם עשוי בית המשפט להשתמש במצבים אלו (הנקראים בלשון המשפטנים "סיבתיות עמומה"), מוכרת הדרך של פסיקת פיצוי יחסי בגין אובדן סיכויי החלמה, כמו גם האפשרות של העברת נטל השכנוע אל הנתבע לשלול הטענה שאילולא הרשלנות נזקי המטופל היו נמנעים.

לאחר שבית המשפט העריך מהם הנזקים שניתן היה למנוע אילולא הרשלנות, עובר הוא לשלב שומת הפיצוי. בשלב זה הפקטורים המרכזיים שישפיעו על גובה הפיצוי הם גילו של הנפגע, כישוריו ועיסוקו ערב האירוע, לצד היקף הפגיעה שנגרמה לו והשלכותיה על מצבו התפקודי-תעסוקתי-חברתי וכו'.

"ראשי הנזק" המרכזיים המזכים בפיצויים במקרים אלו הינם: פיצוי בגין פגיעה בהשתכרות, פיצוי בגין צורך במטפל סיעודי, פיצוי בגין הוצאות ריפוי ושיקום, פיצוי בגין התאמות דיור וניידות, וכן פיצוי בגין נזקים לא ממוניים של כאב וסבל וקיצור תוחלת החיים בשל הפגיעה. מובן שעל מנת לקבל פיצוי בכל אחד מאבות הנזק, על התובע להוכיח קיומם. זאת נעשה על ידי עורך הדין של התובע המציג בפני בית המשפט ראיות מתאימות.

במקרים קשים עשויים הפיצויים להגיע למיליוני שקלים.

פיצויים ברשלנות רפואית - לחצ/י לקריאה >

דוגמאות לפיצויים שהשגנו עבור לקוחות בהם טיפלנו בתביעות רשלנות רפואית בשבץ מוחי

רוצה לקרוא על פיצויים שהשגנו ללקוחותינו בתביעות רשלנות רפואית ?

פיצויים על רשלנות רפואית
לחצ/י כאן

קישורים ומידע רלבנטיים:

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים בעת השימוש באתר.
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן