פיצוי בשל טעות במתן תרופה שגרמה לדום לב

בתאריך 8.1.16 נתן בית המשפט המחוזי בירושלים תוקף של פסק דין להסדר פשרה לפיו ישולמו 985,000 ש"ח פיצוי בשל טעות במתן תרופה, למשפחתו של ילד שסבל ממחלת לב קשה מלידה.

עורכי הדין גיא נסים ואביחי דר שייצגו הורי הילד בתביעה, מסבירים על הרשלנות ועל הפיצוי שהתקבל בתביעה

מה הייתה הרשלנות במתן התרופה ?

הילד המנוח סבל ממום לבבי מלידה מסוג Dilated cardiomyopathy) DCM). הוא היה מיועד לעבור ניתוח לתיקון דליפה של המסתם. לצורך כך, הופנה הוא לבצע בדיקת סיטי של הלב. במהלך הבדיקה, ניתנה למנוח תרופה להאטת קצב הלב (ESMOLOL) לצורך קבלת איכות צילום טובה יותר. מיד נכנס המנוח לכשל נשימתי וחווה דום לב. לאחר החייאה, נותר הוא עם פגיעה מוחית בגינה נפטר מספר חודשים לאחר מכן.

לכתב התביעה צורפה חוות דעת של רופא מומחה לקרדיולוגית ילדים, אשר קבע כי מדובר במקרה זה ברשלנות בטיפול במנוח. להלן עיקרי קביעותיו:

  • ההחלטה לטיפול ב- ESMOLOL בתנאים הבסיסיים של *** ז"ל היתה שגויה, בלתי סבירה וגרמה לדום לב ולצורך בהחייאה וכתוצאה מכך לנזק מוחי נרחב ובלתי הפיך.
  •  מתן ESMOLOL למנוח נגד את התוויות הנגד למתן התרופה במקרה זה. לפי הנחיות הוועדה לדימות של העורקים הקורונריים, מתן תרופת ה-ESMOLOL למנוח היה מנוגד לפחות לשני מצבים שהתקיימו אצל המנוח, האחד- תפקוד ירוד של חדר שמאל והשני- טיפול בתרופת דיגוקסין אשר מאטה קצב הלב.
  • רופא סביר היה צריך להיות מודע לכך שהנבדק שלפניו כבר מקבל תרופה אחת ממשפחת חוסמי ביטא (carvedilol), ולפיכך מתן תרופה חוסמת ביטא נוספת בדמות ה-ESMOLOL מהווה את המשקולת האחרונה שתפחית ותוריד את יכולת ההתכווצות של שריר הלב, לחץ הדם והדופק לרמות סף מסכנות חיים, בבחינת תוספת של אויר לבלון מנופח שיגרום לו להתפוצץ.
  •  לפי הנחיות הוועדה לדימות של העורקים הקורונריים ולפי הספרות המקצועית, מתברר שלא היה כלל צורך בהורדה של הדופק באמצעות תרופת ה-ESMOLOL, וניתן היה לקבל הדמיה טובה גם בלי תרופה זו.

בכתב ההגנה הכחיש בית החולים כל אחריות למקרה בעוד שבזמן אמת הודה בטעויות בפני ההורים !

במקרה זה קרה אירוע נדיר בו הודו "בזמן אמת" רופאי בית החולים בפני הוריו של המנוח בטעויות שנעשו בטיפול בו ואף הבטיחו לקחת אחריות על המקרה, אולם כשנה לאחר מכן, משהוגשה התביעה, בחר בית החולים, בכתב ההגנה שהגיש לבית המשפט, להתכחש לאחריותו למקרה וטען כי לא נפל כל דופי בטיפול במנוח.

בשלב זה, שלפו הוריו של המנוח הקלטה של השיחה שנערכה בזמן אמת עם הרופאים, בה הודו כאמור בטעויות והתחייבו לקחת אחריות והמקרה פורסם במהדורת החדשות של ערוץ 12 על ידי כתב הבריאות יואב אבן (ר' הסרטון בהמשך). או אז מיהר בית החולים להודות בפני בית המשפט באחריותו למקרה.

פרסום המקרה והודאת הרופאים

איך נקבע הפיצוי ששולם בשל הטעות במתן התרופה למנוח ?

במקרה זה, לאור הודאת בית החולים באחריותו למקרה, נותר לבית המשפט לשום היקף הפיצוי בגין הפטירה של הילד. חישוב הפיצויים בתביעות בגין פטירת קטין כתוצאה מרשלנות, הינו טכני למדי, ומושתת על חזקות והנחות עבודה שמטרתן פסיקה אחידה (למעט בכל הקשור לראשי הנזק הלא ממוניים של כאב וסבל וקיצור תוחלת חיים המשתנים בין פסיקות השופטים השונים).

במקרה זה, לאור מחלת הבסיס של המנוח, טענה ההגנה כי ממילא לא היה צפוי הוא למלא ימיו, להשתכר כאחד האדם וכו'. מנגד, אנחנו טענו כי לא ניתן לנבא כיצד מחלתו של המנוח הייתה מתקדמת ומשפיעה על תפקודיו השונים, ומה הייתה תוחלת חייו הצפויה, בשים לב, בין היתר, לאפשרות שעם השנים יחולו שינויים בעולם הרפואה ויופיעו טיפולים נוספים למחלה זו.

בסופו של דבר, נדרשו הצדדים להגיש לבית המשפט תחשיב נזק ולאחר עיון בו הונחה על ידי השופט הצעה לפצות הורי הקטין בכמיליון שקלים. ההצעה התקבלה והצדדים חתמו על הסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין מחייב.

איך לבחור בצורה נכונה עורכי דין לתביעות רשלנות רפואית ?

לחצ/י לקריאת המדריך לבחירת עורך דין רשלנות רפואית

קישורים רבלנטים:

הצהרת מהימנות

מאמר זה נכתב על ידי עורכי דין חברי לשכת עורכי הדין בישראל, המתמחים בנושא המשפטי של המאמר. אנו משתדלים להיות אובייקטיבים, כנים ולא משוחדים בדעותינו, כמו גם להציג הדעות השונות הקיימות, אם קיימות. חלק מהמאמרים מכילים קישורים פנימיים למאמרים אחרים שנכתבו על ידי עורכי הדין וחלק מכילים קישורים למקורות חיצוניים. השתדלנו לבחור מקורות חיצוניים מהימנים ומקובלים בתחום. אנו ממליצים לקרוא את מדיניות הפרטיות והסודיות בה אנו נוקטים בעת השימוש באתר.
לפניה מהירה whatsapp whatsapp
דילוג לתוכן